Connexxiondirecteur Eric van Eijndhoven: 'Bus is vaak de slimste keus’

Eric van Eijndhoven, directeur openbaar vervoer van Connexxion, merkt dat de hoofdstad slechter bereikbaar wordt. Hij staat vaker met zijn auto in de file en moet in de trein meestal staan.

"Niet omdat de NS het zo slecht doet, maar heel veel mensen willen tegenwoordig graag naar Amsterdam. Economische groei wordt altijd gezien als iets positiefs, maar als je daardoor moet staan in de trein, ervaar je die economische groei helemaal niet zo."

Bij ov voor Amsterdam zullen velen allereerst aan het GVB denken, maar het net van busbedrijf Connexxion sluit zich langzaam rond de stad. In Zaandam en het Gooi verzorgt Connexxion het openbaar vervoer al een tijdje, ook Haarlem en de IJmondgemeenten hebben wederom voor 10 jaar Connexxion gekozen. En concessiegebied Amstelland-Meerlanden, waar Schiphol en Zuidoost onder vallen, is opnieuw in handen van het busbedrijf gevallen.

Hier wil Connexxion, onderdeel van de mondiale ov-gigant Transdev, de reizigers laten zien waar het de afgelopen jaren in heeft geïnvesteerd. Er zullen 24 uur per dag veel meer bussen rijden tussen de luchthaven en de omgeving, belooft Van Eijndhoven. Alle plaatsen in de regio waar meer dan 10.000 mensen wonen, krijgen een directe busverbinding met Schiphol.

Grote capaciteit

Gloednieuwe dubbeldekkers van VDL en 100 elektrische bussen moeten bewijzen dat de bus een volwaardig alternatief is voor de auto of rails. Want er valt nog wat te winnen: het debat over de toekomst van het Amsterdamse ov vooral wordt gevoerd in termen van nieuwe tram- en metrolijnen. Ook nu IJburg dichtslibt door de beperkte capaciteit van tram 26, ligt de focus op het verlengen van de bestaande trams - met als nadeel dat die pas eind 2019 beschikbaar zijn.

Lees het hele bericht op de website van Het Parool.